27 квітня – пам’ять святителя Мартина Сповідника
27 квітня – пам’ять святителя Мартина Сповідника
У фресках заснованої за Володимира Великого Софії Київської (1011-1018), який приніс християнство з Корсуня (візантійського Херсона), втілено ідею містичного “вселення” на київські землі корсунських святих. Велике значення в цьому сенсі мають фрескові образи композиції “Святительський чин” північного бічного Георгіївського вівтаря. Композиція розташована в апсиді, по три постаті святителів з кожного боку вікна. Серед святителів тут зображені Єпіфаній Кіпрський, Власій Севастійський і Мартин Сповідник. Святителі Власій і Єпіфаній особливо шанувалися в Русі вже з часів Володимира. Власій був покровителем худоби і замінив собою язичницького “скотьєго бога” Велеса. А на день пам’яті Єпіфанія (12 травня) була освячена побудована Володимиром Десятинна церква. Цікаво, що до цього ряду святителів введено образ знаменитого корсунського подвижника Мартина Сповідника, Папу Римського (649 – 653/655, пам’ять 14/27 квітня), храм-меморій якого (збереглися його рештки) існував в середньовічному Херсоні (античному Херсонесі Таврійському). Мартин Сповідник зображений на південному боці апсиди другим (якщо рухатися у напрямі до сходу). Його чудовий образ є довершеним і вельми виразним мистецьким твором. Чим прославився цей святий? Його називають одним з найшляхетніших серед римських понтифіків наступником апостола Петра. Святитель Мартин Папа Римський був Сповідником, бо попри всі страждання й муки до самого кінця самовіддано обстоював праведну християнську віру, тобто щиро сповідав її. Був людиною вірною церковним канонам, освіченою і благородною. До обрання Папою у 649 р. св. Мартин служив папським нунцієм у Константинополі. Постраждав за відмову прийняти догмати монофелітів – прихильників вчення про те, що хоча у Христа є дві природи – божественна і людська, але лише одна воля – божественна. Після тяжких поневірянь його, вже вмираючого, відправили на заслання в далекий Херсон, де святитель помер від голоду 16 вересня 655 року. Папа Мартин був похований у кримському Херсоні, в храмі заміського монастиря Богоматері Влахернської, з яким дослідники ототожнюють Південний заміський хрестоподібний храм. Мощі святого Папи були наділені цілющою силою і приваблювали до себе велику кількість богомольців. За традицією, при перенесенні до Константинополя, а потім до Рима частина мощів св. Мартина мала бути залишена в Корсуні – місці подвигу цього святого. Цілком вірогідно, що князь Володимир серед інших згаданих у літопису корсунських реліквій разом із мощами Папи Римського Климента, який загинув у Корсуні у 101 р., міг привезти до Києва й мощі св. Мартина Сповідника. Вочевидь, цей факт сприяв розміщенню образу Папи Мартина у вівтарній частині головного кафедрального храму Русі, засновник якого князь Володимир охрестився в Корсуні, тож мав ушанувати в Києві його велику святиню.
Підготувала завідувач науково-дослідного відділу «Інститут «Свята Софія»
д.і.н. Надія Нікітенко
Cв.Мартин Сповідник. Фреска Софії Київської. Поч. ХІ ст.
Св..Мартин Сповідник. Мініатюра візантійського Менологія. 985 р.