У цьому році Світле Христове Воскресіння – 2 травня заспівало із  днем шанування святого Афанасія Великого Александрійського

У цьому році Світле Христове Воскресіння – 2 травня заспівало із  днем шанування святого Афанасія Великого Александрійського

 На честь Афанасія Великого та його парного святого Кирила Александрійського засновано, зведено й освячено Кирило-Афанасіївську церкву у Києві.

Святитель Афанасій Великий, архієпископ  Александрійський, народився близько 297 р. в єгипетській Александрії у християнської сім’ї. Захисник віри, відстоював догмати  про природу Святої Трійці та божественності Ісуса.

У південній вівтарній апсиді (ризниці) Кирилівської церкви представлено унікальний живописний цикл, присвячений життєопису Кирила та Афанасія Александрійських. Унікальний він не тільки тим, що зберігся у фресковому живописі з ХІІ ст., на тільки завдяки високохудожньому вишуканому виконанню, не тільки тим, що тут представлено ексклюзивні сцени з житія цих святих, а, найголовніше, тим, що аналогів цьому живопису не існує в жодній з пам’яток всього візантійсько-балканського кола.

Розповімо про одну напрочуд цікавенну  сцену з життєопису Афанасія Великого.

Третій ряд живописного циклу розпочинається напівутраченою фрескою, де видно спочатку крісло й половину постаті, яка на ньому розміщена спиною до глядача, пристоячих перед тим, хто сидить на кріслі, а дещо праворуч від нього відпливає човен зі святителем.

Імператорські чоботи, інкрустовані перлами, курульний тобто імператорський стілець,  червоний килимок під ногами того що сидить на стільці, підказує, що тут зображено імператора. За каноном будь-який візантійський імператор зображується з німбом, навколо голови нашого імператора німбу немає!?  Дивовижно й те, що імператор сидить спиною до човна й до глядача, а перед ним стоять кілька осіб. Пригадуємо сюжет із житія святого Афанасія. Після смерті імператора Констанція ІІ, коли престол посів імператор Юліан (361–363), він опікувався язичниками, отримав прізвисько «Відступник», відступив від християнської віри, гнав і вбивав християн.   Життю святого Афанасія загрожувала небезпека. Імператор уже послав до Александрії воїнів із наказом убити Афанасія. Християни благали свого єпископа втекти з міста. Він поплив у човні Нілом, та переслідувачі кинулися навздогін. Тоді святий вирішив повернути човен і плисти їм назустріч. У сутінках гонителі, не впізнавши Афанасія, запитали його: «Де Афанасій?» У відповідь Афанасій мовчки показав рукою вдалечінь. Ошукані воїни Юліана попливли далі, а Афанасій урятувався.. Врогідно, що само цей житійний епізод і прислужився сюжетом для згаданої сцени. Отже: на березі в кріслі – імператор Юліан Відступник (його зображують без німба!), навпроти – група людей, яку ймовірно очолює Афанасій і якого імператор Юліан наказує вбити. Права частина сцени показує святого Афанасія, який у човні пливе Нілом, рятуючись від переслідувачів. Човен, зображений у сцені, схожий на давньоруську ладью.

Отже, ми виявили, що досліджувана нами сцена  ілюструє сцену з житія святого Афанасія Александрійського. Звідси доходимо висновку: живопис південної апсиди, на відміну від сталої думки, присвячений не лише опису житія святителя Кирила Александрійського, а деякі сцени ілюструють сторінки житія його парного святого – Афанасія.

Фрескові образи Кирила та Афанасія прислужилися М. Врубелю коли він створював ікони для кирилівського іконастасу.

Святий Афанасій зображений М. Врубелем як навчений життям  розважливий сивоволосий старець. Світле відкрите чоло, м’які сиві  кучері, сиві вуса й борода, що приховують вуста, запалі старечі щоки, закрита священна книга в руці святителя вказують на завершення життєвого шляху, тверду і спокійну готовність до Суду Божого. А його м’яка і добра благословляюча рука віщує про мир і спокій. Ромашки у ніг святителя символізують чистоту, вірність, простоту й терпіння − ті складові, якими мають володіти борці за християнську віру.

Підготувала завідувач науково-дослідним сектором Національного заповідника «Софія Київська» І. Марголіна.

М. Врубель. Ікона Святий Афанасій. 1885 р. Цинковая пластина, олія, позолота. Іконостас Кирилівської церкви

Врятування святого Афанасія. Фреска ХІІ ст. Південна апсида Кирилівської церкви.

Врятування святого Афанасія. Реконструкція.

Гробниця із мощами святого Афанасія. (горішня локула). Венеція. Церква Святого Захарії.