Таємничі ескізи на фресці «Святий Георгій»
Таємничі ескізи на фресці «Святий Георгій»
Вражає давнє ескізне зображення двох персонажів (у фас і в профіль) виконане синьою фарбою на фресковому образі св. Георгія на склепінні присвяченого йому вівтаря. Реставратори, які розчищали фреску в 1960 р. і ретельно вивчили техніку виконання цих ескізів, з’ясували, що вони виникли під час розпису собору, оскільки були намальовані на вологому шарі первісного тиньку ще до нанесення синьої фарби тла, яке потім сховало під собою дані малюнки. Було лабораторно доведено ідентичність синього пігменту тла і обох ескізних зображень, тобто їх безперечну автентичність. На передньому плані – ескіз великого погруддя юнака в туніці й плащі з фібулою на правому рамені; цей юнак відрізняється античною красою і вельми нагадує св. Георгія. З-за його лівого рамена наче виглядає значно менша за розмірами чоловіча голова у профіль, що, поза сумнівами, репрезентує рисовану з натури, чи по пам’яті, або з мініатюри світську особу, зображення якої вельми індивідуальне. Науковці та реставратори вже давно звертали увагу на ці ескізні зображення та висловлювали спірні думки щодо часу та причин їх виникнення: одні з них вважали ескізи пустощами давніх фрескістів чи сучасних реставраторів, інші – своєрідними мистецькими вправами чи то “пробою пензля” перших або других. На нашу думку, ескізи недарма виникли на зображенні св. Георгія: великому образу св. Георгія молитовно предстоїть будівничий Софії князь Володимир. Він має притаманні йому на його монетах портретні риси: виразні надбрівні дуги, крупний загострений ніс, важку нижню щелепу з великим виступаючим вперед голеним роздвоєним (чи з невеликою борідкою) підборіддям, довгі звисаючі вуса. На голові князя – прикріплений до розташованих навхрест широких металевих дуг шкіряний шолом з піднятими металевим налобником і стрілоподібним наносником, фігурним нащічником та накидкою для шиї, який є символом високого воїнського рангу і акцентує зображення тут князя-полководця.
Автор – Надія Нікітенко