Кіот з-під ікони Миколи Мокрого повернули на історичне місце
Кіот з-під ікони Миколи Мокрого повернули на історичне місце
20 січня у Софійському соборі представили після реставрації дерев’яний кіот XІХ століття – той самий, у якому зберігалася легендарна ікона Миколи Мокрого, одна з перших чудотворних ікон Київської Русі, вивезена під час Другої світової війни за кордон. Повернути реліквії первозданний вигляд стало можливим завдяки коштам, зібраним у грудні 2016-го на благодійному концерті у Софійському соборі зірки світової опери Вікторії Лук’янець.
Всього у соборі було два кіоти. З’явилися вони у XVIII столітті. Під час реставраційних робіт всередині ХІХ століття їх замінили на нові, пишно оздоблені, виготовлені з дуба, сосни та модрини.
У 1930-х роках, «для кращого огляду мозаїк головного вівтаря», кіоти були демонтовані і перенесені. Через вилучення тильної частини конструкція стала нестійкою, тому їх прихилили прямо до стін храму, приховавши тисячолітні фрески. Крім того, під впливом багатьох факторів, на кіотах з’явилися стійкі забруднення, потускніла позолота, помутніло лакове покриття. Не обійшлося без тріщин та відколів.
Процесом реставрації керував завідувач науково-дослідного відділу реставрації меблів Національного науково-дослідного реставраційного центру України (ННДРЦУ) Міністерства культури України, художник-реставратор вищої кваліфікаційної категорії Закусило О.М.
Кропітка реставраційна робота тривала близько півроку. Реставратори зміцнили основу, доповнили втрачені деталі, видалили пилові та стійкі поверхневі забруднення, здійснили антисептичну обробку деревини. Окремо вбудували спеціальну металеву конструкцію, щоб забезпечити міцність та стійкість кіота.
Працівники Національного заповідника «Софія Київська» давно мріяли про цю реставрацію. Дякуючи солістці Віденської опери Вікторії Лук’янець, вперше за 85 років, кіот привели в ідеальний стан і повернули на історичне місце. Настав час вдихнути життя в інший – домівку Куп’ятицької ікони Божої Матері.
Перед презентацією кіота пройшов благодійний концерт Вікторії Лук’янець. Кошти від цього виступу спрямують на перше в Україні факсимільне видання Реймського Євангелія – української книги, яка стала національним символом Франції. Оригінал тисячолітньої реліквії зберігається в Муніципальній бібліотеці м. Реймс (Франція), куди з бібліотеки Ярослава Мудрого її привезла Анна Ярославна. Насолодитися дивовижним голосом у тисячолітніх стінах пощастить лише 100 гостям: більша кількість відвідувачів може зашкодити пам’ятці.